Artikelloket

Arbeidsbemiddeling en Arbitrage

Arbeidsbemiddeling en Arbitrage

Bij arbeidsbemiddeling helpt een neutrale derde partij twee of meer deelnemers om hun eigen vrijwillige overeenstemming te bereiken om problemen en zorgen op de werkplek op te lossen. Dit kan helpen bij het verbeteren van de communicatie tussen vakbondsleiders en management, maar ook tussen werknemers onderling. Ook kan het vastgelopen onderhandelingen weer op de rails krijgen en zelfs tot een einde aan het geschil leiden. Bemiddelaars hebben een achtergrond in arbeid of management en handhaven strikte objectiviteit, neutraliteit en vertrouwelijkheid. Ze streven ernaar om nieuwe wegen voor het oplossen van problemen te openen, waaronder wederzijdse discussie, alternatieve oplossingen, specifieke contractclausules en economische gegevens.

De meeste van de duizenden collectieve arbeidsovereenkomsten (onderhandelingen over lonen, uren en arbeidsvoorwaarden) die elk jaar worden gesloten, voorzien in arbitrageprocedures voor klachten bezoek de site. Deze zijn een essentieel hulpmiddel voor het oplossen van geschillen die niet op de werkplek kunnen worden opgelost. Maar het systeem wordt vaak verkeerd begrepen en verguisd, vooral door arbeiders zonder vakbond die onderworpen zijn aan gedwongen arbitrageregimes die klassen- en collectieve acties verbieden.

Een goed functionerend arbitrageproces is belangrijk voor het behoud van een productieve en harmonieuze werkplek. Daartoe moedigt de American Arbitration Association werkgevers en werknemers aan om het meeste uit arbitrage te halen als een waardevol instrument voor geschillenbeslechting. En om daarbij te helpen, gaat het volgende artikel over hints over waarom het arbitrageproces intelligent en voorzichtig moet worden gebruikt, in plaats van de kwestie toe te vertrouwen aan een ongetrainde rechter of jury.

Klik hier voor meer informatie: https://mediator-dordrecht.nl/